زنان مبتلا به دیابت و مقادیر بالای کلسیم در شریان کرونر در معرض خطر مرگ بیشتری نسبت به مردان قرار دارند

27 اوت 2020 - یک مطالعه ی جدید نشان می دهد که میزان مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی و مرگ ناشی از همه ی علل در میان زنان مبتلا به دیابت که مقادیر قابل توجهی کلسیم در شریانهای کرونر آنها وجود دارد، بالاتر از مردان است.

محققان دانشگاه کالیفرنیا، دانشکده پزشکی ایروین و مرکز پزشکیCedars-Sinai در مقاله ای که در ژورنال Diabetes Care-از انتشارات انجمن دیابت آمریکا -منتشر شده است، به مقایسه اثر وابسته به جنس نمره ی کلسیم شریانهای کرونر(CAC) در بزرگسالان مبتلا به دیابت پرداختند. ازCAC برای پیش بینی مرگ و میر بر اثر بیماریهای قلبی عروقی و مرگ به همه ی علل، در بیماران دیابتی استفاده شد. نتایج این مقایسه نشان داد کهCAC بالاتر ، بطور قوی تری مرگ و میر قلبی عروقی را در زنان پیش بینی می کند.

پرفسور Nathan D. Wong ، استاد و مدیر برنامه ی پیشگیری از بیماری های قلبیUCI ، و نویسنده اصلی این مطالعه گفت: ما نشان دادیم که نمرات کلسیم کرونر بیش از 100 ، در یک زن مبتلا به دیابت با مرگ و میر بالاتری به دلیل بیماری های قلبی عروقی و همه ی علل نسبت به یک مرد دیابتی با نمرات مشابه برای کلسیم کرونر، ارتباط دارد.

پرفسور Wongو همكارانش ، 4503 فرد مبتلا به دیابت را از فهرست ملی بیمارانی كه تحت "اسكن قلب برای كلسیم كرونر" با توموگرافی کامپیوتری(CT) قرار گرفته بودند، شناسایی و مورد مطالعه قرار دادند. آنها بیش از 11 سال علل مرگ را در این افراد دنبال كردند. میزان مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی و عروقی در میان کسانی که نمرات کلسیم عروق کرونر آنها از 101 تا 400 یا بیشتر بود، در زنان تقریباً دو برابر بیشتر از مردان بود. ميزان كل مرگ و مير نيز در این زنان بيشتر از مردان بود. در آنالیزهای تنظیم شده برای سن و سایر عوامل مخدوش کننده ی بالقوه، در مقایسه با کسانی که نمره کلسیم آنها صفر بود، مرگ قلبی عروقی در میان زنان دارای نمره کلسیم 101 تا 400 و 401 یا بیشتر، به ترتیب 3.7 و 6.3 برابر بیشتر بود، در مقایسه در مردانی با همین نمرات کلسیم، این خطر به ترتیب 1.6 و 3.5 برابر بیشتر بود.

پرفسور وونگ گفت: یافته های ما نشان داد که سطح قابل توجهی از کلسیم کرونر، پیش بینی کننده ی قویتری برای میزان مرگ و میر ناشی از بیماریهای قلبی عروقی در زنان نسبت به مردان مبتلا به دیابت است، همچنین ممکن است به توضیح پیش آگهی ضعیف بیماری قلبی عروقی که برای دهه ها در زنان در مقایسه با مردان دیابتی مشاهده شده است، کمک کند.

دکتر Daniel Berman، از مرکز پزشکی Cedars-Sinai و نویسنده ی ارشد این مقاله، گفت: برعکس، میزان مرگ و میر بسیار پایین ناشی از بیماری عروق کرونر قلب و سایر بیماری های قلبی عروقی در بیماران دیابتی که اسکن قلبی آنها نمره ی کلسیم  صفر را نشان می داد، شامل 39 درصد از زنان و 20 درصد از مردان در مطالعه ی ما، تأکید می کند که بر خلاف آنچه برای دهه های متوالی تصور می شد همه افراد مبتلا به دیابت در معرض خطر یکسانی برای بیماری های قلبی عروقی نیستند.

پرفسور وونگ گفت: یافته های ما، بر کنترل بیشتر و دقیق تر عوامل خطر در زن مبتلا به دیابت با میزان قابل توجه کلسیم در شریانهای کرونر برای جلوگیری از مرگ آنها به دلایل قلبی عروقی در آینده تاکید دارد.

تحقیقات قبلی پرفسور وونگ و همکارانش، نشان داده است که میزان بیماری های قلبی عروقی در افرادی که از نظر قند خون، کلسترول و فشار خون به خوبی کنترل می شوند، 60 درصد کمتر است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-08-women-diabetes-high-coronary-artery.html